Bolest u srdce nemusí znamenat hned infarkt myokardu

Pokud nás popadne, snažme se zachovat klid. Může ji způsobovat například neurocirkulační astenie nebo spočívá v nervosvalově-kostních strukturách hrudního koše či páteře.

Neurocirkulační astenie

Bolest při neurocirkulační astenii se nejčastěji projevuje pocitem píchání či bodání v oblasti srdečního hrotu, což je lokalita pod levou prsní bradavkou. Bývá obvykle vázána na stres, strach a úzkost. Zároveň se při ní vyskytuje pocit nedostatku vzduchu, někdy až lapavé dýchání s pocitem nemožnosti nadechnout se dostatečně hluboko. Může se objevit i červená plochá mapovitá vyrážka na hrudníku a krku, tzv. neurotický raš.

Zároveň bývají přítomny projevy neurovegetativní lability jako bušení srdce, palpitace, tachykardie.

Bolest po psychickém zklidnění a sedativech ustoupí.

Z přípravků Energy je velmi účinný zejména bylinný koncentrát Stimaral, též Relaxin či Korolen.

Porucha nervů a kosterně-svalového systému

Poměrně častou příčinou bolesti na hrudníku je porucha kosterně-svalového systému a nervových struktur, které tvoří hrudní stěnu. Bolest pochází buď přímo z uvedených struktur přední hrudní stěny, zejména z oblasti spojení žeber s hrudní kostí, kde se nacházejí citlivá chrupavčitá spojení, mezižeberní svaly a nervy. Může též vycházet od páteře, zejména z její hrudní části, odkud vystřeluje do oblasti srdce. Způsobená je nejčastěji poruchou meziobratlových plotének, které, pokud se vysunou nebo roztrhnou, tlačí na nervové pleteně vystupující z míchy a způsobují jejich dráždění. Bolest pak nemusí být přítomna pouze v místě páteře, ale i v oblasti srdce na přední hrudní stěně, kterou blokované kořeny míchy inervují. Takové bolesti vzniknou nejčastěji po nepřiměřené fyzické námaze, kterou člověk neprovádí běžně: například při zvedání a přenášení těžkých předmětů, po velkém úklidu, při práci v nepřirozené vynucené poloze, po prudkém pohybu apod.

V tomto případě pomůže úlevová poloha a vyvarování se namáhání bolestivých struktur hrudníku a páteře.

V klasické léčbě se podávají zejména analgetika a myorelaxancia v různých formách (mast, tablety). Z přírodních přípravků Energy je optimální volbou bylinný krém Artrin aplikovaný vícekrát denně zvenčí na bolestivá místa, celkově bylinný koncentrát Renol a kapsle Skeletin.

Intenzivní kašel

Podobné bolesti v oblasti hrudníku může způsobit i extrémní námaha dýchacích svalů a bránice, což bývá hlavně při silném, déletrvajícím dráždivém kašli – například při akutním zánětu průdušek nebo po opakovaném těžkém astmatickém záchvatu.

V těchto případech bolest obvykle odezní rychle, do několika dnů po zvládnutí akutního kašle, resp. Dýchacích problémů.

Z přípravků Energy prospěje lokální krém Droserin, také Artrin a celkově Vironal, Grepofit kapsle i kapky.

Všechny uvedené bolestivé stavy mají nekardiální příčinu, tedy netýkají se onemocnění srdce. Dokážou člověka vylekat, protože se promítají přímo do oblasti srdce, a mohou tak imitovat příznaky srdečního onemocnění.

Bolest při infarktu myokardu bývá však mnohem intenzívnější, má pálivý, resp. Svíravý charakter a bývá lokalizovaná uprostřed hrudníku za hrudní kostí.

Zdroj:

MUDr. Július Šípoš, VITAE – magazín Energy